200% verhoogde kostenaftrek ‘slimme’ laadpaal verlengd tot 31.03.2023 op de planning
Zelfstandigen of vennootschappen kunnen voor de aanschaf van een nieuwe, publiek toegankelijke laadpaal onder bepaalde voorwaarden een verhoogde kostenaftrek genieten.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Zelfstandigen of vennootschappen kunnen voor de aanschaf van een nieuwe, publiek toegankelijke laadpaal onder bepaalde voorwaarden een verhoogde kostenaftrek genieten. Het is ook vereist dat de laadpaal van het ‘intelligente’ type is, of m.a.w. digitaal gekoppeld kan worden aan een beheerssysteem dat in staat is om de laadtijd en -vermogen te sturen.
Hoe vroeger de investering gebeurt, hoe hoger de kostenaftrek. Zo bedraagt die 200% voor zover de installatie gebeurt vóór 01.01.2023, en 150% voor investeringen vanaf 01.01.2023 tot en met 31.08.2024. Echter, door de leveringsproblemen die de fabrikanten van laadpalen ondervinden, is het mogelijk dat ondernemingen die reeds een laadpaal besteld hebben, deze pas in 2023 geleverd gaan krijgen (en de dus de verhoogde kostenaftrek van 200% mislopen). Om die reden heeft de Ministerraad een voorontwerp goedgekeurd waarbij de verhoogde kostenaftrek met drie maanden wordt verlengd, dus voor installaties tot 31.03.2023. Enkel de Raad van State moet haar goedkeuring nog geven.