6% bij afbraak en wederopbouw mogelijks verlengd
In 32 steden en gemeenten geldt reeds jaren een speciaal btw-regime voor afbraak van een gebouw gevolgd door een wederopbouw tot privéwoning.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
In 32 steden en gemeenten geldt reeds jaren een speciaal btw-regime voor afbraak van een gebouw gevolgd door een wederopbouw tot privéwoning. Daarvoor geldt nl. 6% btw, maar die regeling is onder strenge voorwaarden tijdelijk uitgebreid tot heel België. De uitgebreide regeling geldt op dit moment namelijk maar tot uiterlijk 31 december 2022, terwijl de ‘oude’ definitieve regeling gewoonweg zal blijven gelden (maar dus beperkt tot die 32 steden en gemeenten).
Door o.m. prijsstijgingen van bouwmaterialen en leveringsproblemen werd aan de minister van Financiën de vraag gesteld of er een verlenging van het 6%-btw-tarief voor heel België zou komen (parl. vr. nr. 7-1353, Van Rompuy, 23.09.2021). De mogelijkheid om te verlengen wordt thans onderzocht. Zelf is hij er alvast voorstander van om de regeling onder dezelfde voorwaarden te verlengen met twee jaar. Op moment dat hier meer duidelijkheid over is, brengt ons kantoor u hiervan op de hoogte.