6% btw op installatie van zonnepanelen/warmtepomp voor verwarming zwembad of sauna?
Sinds 1 april 2022 tot 31 december 2023 geldt voor de installatie van o.m. thermische of fotovoltaïsche zonnepanelen en warmtepompen aan o.m. privéwoningen onder bepaalde voorwaarden het verlaagd 6% btw-tarief.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Sinds 1 april 2022 tot 31 december 2023 geldt voor de installatie van o.m. thermische of fotovoltaïsche zonnepanelen en warmtepompen aan o.m. privéwoningen onder bepaalde voorwaarden het verlaagd 6% btw-tarief. Het is dan o.m. vereist dat de woning in kwestie minder dan 10 jaar oud is en dat de installatie geplaatst wordt in, op of in de onmiddellijke nabijheid van de woning. Daarenboven moet de woning uitsluitend of hoofdzakelijk privé gebruikt worden.
In circulaire 2023/C/45 dd. 20.04.2023 laat de Administratie weten dat de 6% btw in geen geval van toepassing is op de handelingen met betrekking tot de technische installaties die uitsluitend instaan voor de energie- of warmtevoorziening van elementen van de woning die niet voor bewoning in de strikte zin worden gebruikt zoals zwembaden, sauna's en dergelijke constructies. De installatie van een bv. een warmtepomp die uitsluitend dient om het zwembad mee te verwarmen, is dus uitgesloten van het 6% btw-tarief.
Echter, bij gemengd gebruik van de technische installatie voor bewoning en voor een ander element van de woning kan, omwille van de onmogelijkheid om het door die technische installaties opgewekte gedeelte van de energie of van de warmte voor bewoning te onderscheiden, het 6% btw-tarief wel gebruikt worden. De installatie van bv. een warmtepomp (met of zonder zonnepanelen) om de privéwoning mee te verwarmen en tegelijk ook het zwembad kan aldus het btw-tarief van 6 % wel genieten.