Aangifte vennootschapsbelasting voor wettelijke limietdatum indienen : om sneller terug te betalen vennootschapsbelasting te ontvangen ?
De fiscus heeft eind april 2025 laten weten dat Biztax, de onlineapplicatie voor de indiening van aangiften in de vennootschapsbelasting, beschikbaar is voor aanslagjaar 2025.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Tegelijk maakte hij bekend dat aangiften voor boekjaar 2024 (dus met balansdatum 31.12.2024) uiterlijk 30.09.2025 ingediend moeten worden.
Zoals al enkele jaren het geval is, is het voor vennootschappen die een terugbetaling moeten ontvangen interessant om de aangifte iets vroeger in te dienen. Dat is het geval als uw vennootschap in 2024 meer voorafbetaald heeft dan de vennootschapsbelasting die ze op de inkomsten van 2024 verschuldigd is. De fiscus zal aangiften die uiterlijk 29 augustus 2025 ingediend worden namelijk met voorrang behandelen, zodat de terugbetaling normaal gezien nog in 2025 zal plaatsvinden.
Hebt u een gebroken boekjaar 2024/2025 en deze sluit in 2025 af voor 1 maart 2025 dan dient u deze ook in te dienen uiterlijk 30.09.2025 en dan ook laat indienen uiterlijk 29 augustus 2025 u toe om bij een terugbetaling van vennootschapsbelasting deze sneller terug te krijgen.