Afbraak en wederopbouw aan 6%: twee regelingen naast elkaar
Er bestaat reeds geruime tijd een btw-verlaging van 6% voor de afbraak van een pand gevolgd door de wederopbouw tot een privéwoning in welbepaalde 32 steden en gemeenten zoals Brussel, Hasselt en Antwerpen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Er bestaat reeds geruime tijd een btw-verlaging van 6% voor de afbraak van een pand gevolgd door de wederopbouw tot een privéwoning in welbepaalde 32 steden en gemeenten zoals Brussel, Hasselt en Antwerpen. Sinds 01.01.2021 is er tevens een (tijdelijke) regeling toepasselijk in heel België, m.a.w. ook panden gelegen buiten die bepaalde 32 steden en gemeenten kunnen voor de toepassing van 6% btw-tarief in kader van afbraak en wederopbouw in aanmerking komen.
De bestaande regeling (beperkt tot de bepaalde 32 steden en gemeenten, en niet beperkt in tijd) blijft onverkort van toepassing! Het is weliswaar zo dat de bestaande regeling enkel toepasselijk is in de welbepaalde 32 steden en gemeenten, maar ook de tijdelijke regeling kan hier toepasselijk zijn, meer bepaald voor de verkoop door een projectontwikkelaar na afbraak en wederopbouw. In de bestaande regeling is dat niet mogelijk.
Die tijdelijke regeling geldt tot en met 31.12.2023 en heeft zijn eigen (strengere) toepassingsvoorwaarden, zoals o.m. de vereiste van enige en eigen woning (verhuur niet toegestaan tenzij verhuur aan o.m. sociaal verhuurkantoor), en oppervlakte dient beperkt te zijn. Die voorwaarden gelden dan weer niet in de bestaande regeling.