Afschaffing cumul 200% afschrijving én investeringsaftrek laadpaal op de planning
Zelfstandigen, vrije beroepers en ondernemingen kunnen onder bepaalde voorwaarden een verhoogde kostenaftrek van 200% toepassen op de installatie van een (beroepsmatige) laadpaal van het “intelligente” type die publiek toegankelijk is. De investering moet tevens gebeurd zijn vóór 1 april 2023.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Zelfstandigen, vrije beroepers en ondernemingen kunnen onder bepaalde voorwaarden een verhoogde kostenaftrek van 200% toepassen op de installatie van een (beroepsmatige) laadpaal van het “intelligente” type die publiek toegankelijk is. De investering moet tevens gebeurd zijn vóór 1 januari 2023, maar dat zou verlengd worden tot 1 april 2023.
Eind 2021 heeft de minister van Financiën nog te kennen gegeven dat, zo de investering gebeurt door een vennootschap die een kmo is (in de zin van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen) en de nieuwe laadpaal wordt geïnstalleerd bij een “bedrijfsgebouw”, tevens gebruik kan gemaakt worden van de gewone éénmalige investeringsaftrek van 25%. Zoals de plannen nu op tafel liggen, ziet het ernaar uit dat daarvan wordt afgestapt en een cumul van 200% verhoogde kostenaftrek en de investeringsaftrek zou expliciet uitgesloten worden. We volgen dit op de voet op.