Aftrek onderhoudsgelden daalt geleidelijk vanaf inkomstenjaar 2025 (aanslagjaar 2026)
Betaalt u onderhoudsgeld of alimentatie aan uw ex-partner of kinderen dan kon u tot eind 2024, onder bepaalde voorwaarden, genieten van een fiscale aftrek van 80% in uw privé aangifte. U mag dus een deel van het betaalde onderhoudsgeld eerst aftrekken van uw belastbare grondslag, waardoor u op een lager bedrag belastingen betaalt en dus uiteindelijk minder belasting verschuldigd bent.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Sinds 1 januari 2025 wordt deze fiscale aftrek echter stapsgewijs afgebouwd in het kader van het regeerakkoord 2025-2029. Voor inkomstenjaar 2025 (aanslagjaar 2026) is het onderhoudsgeld nog voor 70% aftrekbaar, voor inkomstenjaar 2026 daalt dit naar 60% en vanaf inkomstenjaar 2027 zal u nog slechts 50% kunnen aftrekken.
Concreet: als u jaarlijks € 5.000 aan onderhoudsgeld betaalt, kon u daarvan vroeger € 4.000 in aftrek brengen. Voor inkomstenjaar 2025 zal dat nog € 3.500 zijn, voor 2026 nog € 3.000 en vanaf 2027 blijft er uiteindelijk € 2.500 aftrek over.
Daarnaast verdwijnt de fiscale aftrek volledig voor onderhoudsgelden die u betaalt aan personen die buiten de Europese Economische Ruimte (EER) wonen en dit ook sinds inkomstenjaar 2025.
Omdat deze nieuwe regels de nettokost voor u als betaler verhogen, kan het nuttig zijn om – zeker bij hoge bedragen – met uw adviseur te bekijken of een herziening van het onderhoudsgeld aangewezen is.