Aftrek ‘vervuilende’ auto’s gradueel afbouwend
Met ‘vervuilende’ auto’s worden auto’s bedoeld met een CO2-uitstoot van minstens 200 g/km.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Met ‘vervuilende’ auto’s worden auto’s bedoeld met een CO2-uitstoot van minstens 200 g/km. Momenteel zijn 40 % van de gemaakte kosten fiscaal aftrekbaar (vast percentage). In het wetsontwerp dat een tweede lezing in de Kamercommissie gepasseerd heeft, wordt voor de fiscale aftrek daarvan een onderscheid gemaakt tussen drie periodes. In de eerste plaats zou voor de aankoop, leasing of huur vóór 01.07.2023 de bestaande aftrek van 40 % behouden blijven, zolang de belastingplichtige de auto beroepshalve gebruikt.
In de tweede plaats zou voor een aankoop, leasing of huur vanaf 01.07.2023 tot 31.12.2025, gedurende de aanslagjaren 2024 en 2025 (resp. inkomstenjaren 2023 en 2024) tevens toepassing gemaakt kunnen worden van de bestaande regeling, dus 40 % fiscale aftrek. Vanaf inkomstenjaar 2025/aanslagjaar 2026 (verbonden aan een belastbaar tijdperk dat ten vroegste start op 01.01.2025) zou voor de vermindering van de aftrek teruggevallen worden op de zgn. gramformule, nl. 120 % - (0,5 % x CO2-uitstoot x coëfficiënt) wat zal leiden tot een aftrekpercentage van minder dan 40 %. Vanaf het inkomstenjaar 2028/aanslagjaar 2029 (verbonden aan een belastbaar tijdperk dat ten vroegste aanvangt vanaf 01.01.2028) zouden de uitgaven van ‘vervuilende’ auto’s aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 01.07.2023 tot 01.12.2025 niet meer aftrekbaar zijn.
Ten laatste zou voor een aankoop, leasing of huur vanaf 01.01.2026 geen aftrek meer mogelijk zijn zo het desbetreffende contract is afgesloten vanaf 2026 en tijdens het belastbaar tijdperk dat ten vroegste tot het aanslagjaar 2027 behoort. Vanaf dan zouden alleen nog ‘propere’ auto’s (dus zonder CO2-uitstoot) voor aftrek in aanmerking komen.