Attest investeringsaftrek (IA) energiebesparende uitgaven uiterlijk 31.03.2023 aanvragen
De investeringsaftrek (IA) is een extra fiscale aftrek die bovenop de afschrijvingen komt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De investeringsaftrek (IA) is een extra fiscale aftrek die bovenop de afschrijvingen komt. De IA is maar mogelijk voor nieuwe, 100% beroepsmatige investeringen in (im)materiële vaste activa die tijdens het boekjaar zijn verkregen of tot stand zijn gebracht en moeten over minstens drie (boek)jaren afgeschreven worden.
Naast de gewone IA (tot 31.12.2022 opgetrokken naar 25%; thans terug 8%) voor eenmanszaken en vennootschappen die klein zijn in de zin van art. 1:24, §1-6 WVV, bestaat er ook een verhoogde investeringsaftrek voor bijzondere investeringen in o.m. energiebesparende investeringen. Deze verhoogde IA van 13,5% kan gebruikt worden zo de investering bv. niet nieuw is of wordt gedaan door vennootschappen die niet klein zijn in de zin van het WVV.
De verhoogde IA is tevens onderworpen aan bepaalde formaliteiten. Voor de verhoogde investeringsaftrek in energiebesparende investeringen moet in principe een attest van de bevoegde regionale overheid bekomen worden door bv. facturen voor te leggen. Dit attest moet binnen de 3 maanden na de laatste dag van het boekjaar waarin de activa tot stand gebracht/verkregen zijn, aangevraagd worden. Gaat het m.a.w. om een vennootschap waarvan het boekjaar gelijkloopt met het kalenderjaar (31.12), dan moet de aanvraag uiterlijk 31.03.2023 gebeuren (voor energiebesparende investeringen gedaan in de loop van 2022). Meer informatie omtrent de aanvraag voor Vlaanderen, Brussel en Wallonië kunt u online raadplegen.