Autofiscaliteit: gefaseerde hervorming op de agenda
Onze federale regering is van plan om de autofiscaliteit in verschillende fases te hervormen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Onze federale regering is van plan om de autofiscaliteit in verschillende fases te hervormen. De regering heeft daarbij de vergroening van het wagenpark vooropgezet. Volgens een voorontwerp zou er gesnoeid worden in de aftrekbaarheid van autokosten, maar zou er weliswaar met een overgangsregeling gewerkt worden. In een eerste fase zou voor auto’s op fossiele brandstoffen (diesel, lpg, cng of benzine) die in de periode van 01.07.2023 tot en met 31.12.2025 aangeschaft worden de fiscale aftrekbaarheid – die berekend wordt op basid van de zgn. gramformule – geleidelijk aan afgetopt worden tot 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% vanaf 2028. Voor ‘valse’ plug-inhybrides zouden de brandstofkosten nog maar voor 50% aftrekbaar zijn tot en met 31.12.2026. Voor 2027 zou dat verder beperkt worden tot 25% om, tenslotte vanaf 2028 op 0% te eindigen. Voor auto’s op fossiele brandstoffen die vanaf 01.01.2026 zouden aangeschaft worden, zou er geen fiscale aftrekbaarheid meer zijn.
In de huidige plannen van de regering zouden enkel nog CO2-vrije wagens een fiscale aftrek kunnen genieten. Voor dergelijke auto’s zou er altijd een volledige aftrekbaarheid bestaan zo die voor 01.01.2027 aangeschaft worden. Voor CO2-vrije auto’s die na die datum aangeschaft worden, wordt de aftrekbaarheid gradueel afgebouwd, nl. wanneer aangeschaft in 2027 tot 95%, in 2028 90%, in 2029 tot 82,5%, in 2030 tot 75% en in 2031 tot 67,5%.