Automatisch betalingsuitstel voor de belastingen over aanslagjaar 2022
Om ondernemingen en particulieren een hart onder de riem te steken in deze tijd van energiecrisis heeft de federale regering beslist om betalingsuitstel te verlenen voor alle betalingen inzake personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelastingen en belasting niet-inwoners die verband houden met aanslagjaar 2022.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Om ondernemingen en particulieren een hart onder de riem te steken in deze tijd van energiecrisis heeft de federale regering beslist om betalingsuitstel te verlenen voor alle betalingen inzake personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelastingen en belasting niet-inwoners die verband houden met aanslagjaar 2022. Concreet wordt de standaard betaaltermijn verlengd van 2 naar 4 maanden voor alle aanslagbiljetten met aanslagjaar 2022 (voor de uitvoerbaarverklaringen tot en met 31 oktober 2023).
Voor de aanslagbiljetten personenbelasting en belasting niet-inwoners (aanslagjaar 2022) met verzending vanaf 14 november 2022 staat de aangepaste betaaldatum al vermeld in het blauwe kader. Die datum is dus 4 maanden na de verzenddatum van het aanslagbiljet. Op de aanslagbiljetten personenbelasting en belasting niet-inwoners (aanslagjaar 2022) met verzending vóór 14 november 2022 zal de gebruikelijke betaaltermijn van 2 maanden (in plaats van 4 maanden) nog vermeld staan. Hoewel die extra betaaltermijn van 4 maanden dus niet op het aanslagbiljet staat, geldt dat uitstel ook voor die gevallen. U hoeft niets te doen om uitstel te verkrijgen. Voor een aanslagbiljet (aanslagjaar 2022) met bijvoorbeeld verzenddatum 16 september 2022 wordt de nieuwe uiterste betaaldatum dan 16 januari 2023, ook al staat dus als uiterste betaaldatum 16 november 2022 vermeld (in blauw vlak) op het aanslagbiljet.
Voor de aanslagbiljetten vennootschapsbelasting (aanslagjaar 2022) werden de aanslagbiljetten reeds aangepast, rekening houdend met de extra betaaltermijn van 4 maanden. De datum op het aanslagbiljet is dus sowieso de correcte.