Belastbaar voordeel rekening-courant 10,2% voor inkomstenjaar 2020
Een bedrijfsleider die leent bij zijn vennootschap heeft, moet daar ofwel interesten op betalen, ofwel wordt de bedrijfsleider privé belast via een voordeel gratis lening (zgn. fictieve debetinteresten).
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een bedrijfsleider die leent bij zijn vennootschap heeft, moet daar ofwel interesten op betalen, ofwel wordt de bedrijfsleider privé belast via een voordeel gratis lening (zgn. fictieve debetinteresten). Het kabinet van de Minister van Financiën heeft reeds laten weten dat het belastbaar voordeel voor inkomstenjaar 2020/aanslagjaar 2021 10,2% bedraagt, terwijl het vorig jaar nog om 8,72% ging.
Dit percenatage van 10,2% moet in principe maandelijks berekend worden op de gemiddelde debetstand van de rekening-courant, dus op de som van de debetstand op de eerste en op de laatste dag van de maand, gedeeld door twee. Zijn er echter geen belangrijke schommelingen geweest, dan aanvaardt de fiscus ook dat het voordeel op jaarbasis berekend wordt (beginstand + eindstand gedeeld door 2). Het voordeel gratis lening rekening-courant moet in principe mee vermeld worden op de individuele fiche 281.20. Deze fiche moest in principe tegen 28.02.2021 ingediend worden, maar dat is uitgesteld tot en met 15.03.2021.