Belastingvermindering 45%: AREI-attest niet beschikbaar op moment indiening aangifte!?
Particulieren die een ‘slimme’ laadpaal laten installeren tussen 31 augustus 2021 en 1 september 2024 hebben in hun privéaangifte onder bepaalde voorwaarden recht op een belastingvermindering.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Particulieren die een ‘slimme’ laadpaal laten installeren tussen 31 augustus 2021 en 1 september 2024 hebben in hun privéaangifte onder bepaalde voorwaarden recht op een belastingvermindering. De vermindering bedraagt 45% voor betalingen die werden gedaan van 1 september 2021 tot 31 december 2022. De vermindering wordt dan verder afgebouwd in de tijd. Voor betalingen gedaan in 2023 zakt de vermindering immers naar 30 %, en voor betalingen gedaan tijdens de eerste 8 maanden van 2024 bedraagt de belastingvermindering nog 15 %.
Wie in december 2022 evenwel een voorschot heeft betaald, kan nog wel aanspraak maken op de 45% belastingvermindering in zijn aangifte over inkomstenjaar 2022/aanslagjaar 2023 zo, aldus dus minister van Financiën, het voorschot door de installateur definitief is verworven en aan alle andere voorwaarden van de belastingvermindering is voldaan. Het is vereist dat zowel de factuur voor de plaatsing van het laadstation als het attest van de goedkeuring van de laadinstallatie, afgeleverd door een erkend keuringsorganisme (AREI-attest) bij de privé-aangifte wordt gevoegd. Wordt dat attest later afgeleverd dan op het moment de privéaangifte ingediend wordt, dan kan er alsnog via een bezwaarschrift of vraag tot ambtshalve ontheffing om de 45% belastingvermindering gevraagd worden (Vr. en Antw. Kamer 2022-23, nr. 55-105, 177).