Belastingvrije bedrijfsfiets voor woon-werkverkeer
Een werkgever of een vennootschap kan resp. aan haar werknemer of bestuurder een fiets ter beschikking stellen voor woon-werkverkeer en andere privéverplaatsingen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een werkgever of een vennootschap kan resp. aan haar werknemer of bestuurder een fiets ter beschikking stellen voor woon-werkverkeer en andere privéverplaatsingen. Normaliter wordt de werknemer/bestuurder daarop privé belast via een belastbaar voordeel zo de fiets gratis wordt gebruikt. Echter, voor het gratis gebruik van bedrijfsfietsen geldt een vrijstelling (art. 38, §1, 14 b WIB 92). Een voorwaarde is wel dat de fiets ‘daadwerkelijk’ gebruikt wordt voor woon-werkverplaatsingen.
Hoeveel woon-werkverkeer nodig is, staat niet in de wet. Een werkgever die zekerheid wou hebben over de vrijstelling vroeg aan de Rulingdienst of het volstond dat de werknemers zich met een schriftelijke verklaring op eer ertoe verbonden met de bedrijfsfiets ten minste 10% van hun woon-werkverplaatsingen af te leggen. Dat is niet zoveel vermits het dan om één dag per twee werkweken gaat. Toch antwoordde de Rulingdienst positief (ruling nr. 2019.0006, 12.03.2019).