Bijzonder kostenforfait burgemeester, schepen afgeschaft vanaf inkomstenjaar 2025/aanslagjaar 2026
Wie een mandaat als o.m. burgemeester of schepen bekleedt, mag van de bezoldiging daaruit een bijzonder kostenforfait in mindering brengen waarvoor geen bewijzen moeten aangebracht worden. Er mag ook geopteerd worden om de werkelijk beroepskosten te bewijzen.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Voor inkomstenjaar 2024/aanslagjaar 2025 bedraagt dit bijzonder forfait € 8.474,57 voor een mandaat als burgemeester en € 5.084,74 voor een mandaat als schepen, OCMW-voorzitter of voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Sinds inkomstenjaar 2025/aanslagjaar 2026 is het bijzonder kostenforfait afgeschat en kan enkel nog het gewone wettelijk forfait (inkomstenjaar 2025/aanslagjaar 2026: max. € 5.930) gebruikt worden. Zoals voorheen kan er ook nog voor gekozen worden om de werkelijke beroepskosten verbonden aan het mandaat te bewijzen. Dit blijkt uit circulaire 2025/C/11 van 18.03.2025.