Btw-attest sinds 01.01.2022 vervangen door verklaring op factuur
Werken in onroerende staat kunnen van het 6% btw-tarief genieten zo die werken worden verricht aan een woning die uitsluitend of hoofdzakelijk (meer dan 50%) voor privédoeleinden wordt gebruikt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Werken in onroerende staat kunnen van het 6% btw-tarief genieten zo die werken worden verricht aan een woning die uitsluitend of hoofdzakelijk (meer dan 50%) voor privédoeleinden wordt gebruikt. Daarenboven is er voor het verlaagd btw-tarief o.m. nog een ouderdomsvereiste in die zin dat de woning waaraan de renovatie- of herstellingswerken worden verricht minstens 10 jaar oud is sinds de eerste ingebruikname ervan.
Een aannemer die dergelijke werken verricht dient aan de opdrachtgever een btw-attest uit te reiken waarin de opdrachtgever attesteert dat aan de voorwaarden voor het verlaagd 6% btw-tarief voldaan is. Om het administratief eenvoudiger te maken voor de aannemer, was er vorig jaar reeds sprake van om het btw-attest af te schaffen. Bij wet van 27 december 2021 is dat ook effectief gebeurd. Het btw-attest wordt vervangen door een verklaring op de factuur die als volgt luidt: “Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste 10 jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur m.b.t. die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.”
De wijziging is ingegaan sinds 01.01.2022, maar er is een overgangsperiode voorzien tot en met 30 juni 2022. Tot die datum kan de aannemer er m.a.w. nog steeds voor opteren om te werken met het 6% btw-attest, maar vanaf 1 juli 2022 moet hij bovenstaande verklaring op zijn factuur vermelden.