Btw-klantenlisting over 2023 deadline 30.03.2024: ook indienen als die nihil is?
Jaarlijks moet uw onderneming vóór 31 maart de zgn. klantenlisting voor de btw indienen waarop u/uw accountant melding maakt van Belgische btw-nummers waaraan u het jaar ervoor voor meer dan € 250 excl. btw heeft gefactureerd.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De klantenlisting over 2023 is m.a.w. uiterlijk in te dienen op 30.03.2024. Dient u die niet in of bent u daarmee te laat, dan staan daar behoorlijke boetes tegenover. Ook als zgn. kleine ondernemer voor de btw moet u die jaarlijkse listing in principe indienen. De vraag is uiteraard of u ook een listing moet indienen zo u in 2023 enkel aan particulieren heeft gefactureerd en/of u per Belgisch btw-nummer niet aan die € 250 geraakt (nihillisting).
Heeft u geen klanten gehad die op de lijst vermeld moeten worden, en heeft u het vakje in Kader VIII van de periodieke btw-aangifte over het vierde kwartaal 2023 of over december 2023 aangekruist, dan moet u geen nihillisting indienen. Bij wijze van tolerantie neemt de Btw ook de in de periodieke btw-aangiften van de eerste drie maanden of van het eerste kwartaal 2024 aangekruiste vakjes in aanmerking. Heeft u dat bewuste vakje niet aangeduid, dan moet u m.a.w. nog wel een nhillisting indienen.
Bent u zgn. kleine ondernemer voor de btw, dan moet u gewoonweg geen listing indienen zo die nihil is. Vermits u immers geen periodieke btw-aangiften indient, kunt u dat vakje in Kader VIII van de btw-aangifte ook niet aangeduid hebben.