Btw-klantenlisting over 2024 uiterlijk 30.03.2025 indienen
Op die lijst moet u/uw dossierbeheerder alle Belgische btw-plichtige klanten opnemen waaraan u vorig jaar (2024) voor meer dan € 250 (excl. btw) gefactureerd heeft.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De listing moet per Belgische btw-plichtige klant het totaalbedrag aan leveringen en diensten en de totale aangerekende btw vermelden. Particuliere klanten moeten sowieso niet vermeld worden, alsook Belgische btw-plichtige klanten waaraan voor minder dan € 250 gefactureerd werd.
De klantenlisting moet jaarlijks vóór 31 maart ingediend worden. M.a.w. de klantenlisting over 2024 moet uiterlijk op 30 maart 2025 ingediend zijn.
Heeft u geen klanten gehad die op de lijst vermeld moeten worden (nihil), en heeft u/uw dossierbeheerder het desbetreffende vakje in de periodieke btw-aangifte over het vierde kwartaal 2024 of over december 2024 daartoe aangekruist, dan moet u geen nihillisting indienen. Btw-plichtigen met een jaarlijkse omzet van niet meer dan € 25.000 (excl. btw) die ervoor geopteerd hebben om de zgn. kleine ondernemingsregeling toe te passen, moeten sowieso geen klantenlisting indienen zo die nihil zou zijn. Zij kunnen immers het desbetreffende vakje niet aanduiden vermits zij geen periodieke btw-aangiften indienen.