Btw op uw aankopen vergeten te recupereren: tot 3 jaar terugvragen
Als u voor de periodieke btw-aangifte de btw op een bepaalde inkomende factuur niet afgetrokken heeft, heeft u voor die periode eigenlijk te veel btw betaald.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Die niet-afgetrokken btw kunt u echter alsnog in een latere periodiek btw-aangifte opnemen. De btw kan in principe maar in aftrek gebracht worden tot het einde van het derde kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin de af te trekken btw opeisbaar geworden is. Wanneer u bv. een factuur ontvangt in 2024 voor een handeling in 2024, zal u nog btw-aftrek kunnen uitoefenen tot en met 31 december 2027.
In 2024 kan dan nog de teruggave gevraagd worden van de btw van facturen die dateren van 2021. Wanneer u btw-aftrek wilt uitoefenen van facturen uit 2021, dan moet dat als btw-kwartaalaangever in de btw-aangifte van het derde kwartaal van 2024 (uiterlijk in te dienen 21 oktober 2024) opgenomen worden om tijdig te zijn. Bent u btw-maandaangever, dan moet dat in dit voorbeeld in de btw-aangifte van november 2024 gebeuren (in te dienen 20 december 2024).