Btw-verduidelijking omtrent huurperiode van 3 maanden voor gemeubelde logies
De verhuur van een onroerend goed is in principe vrijgesteld van btw.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De verhuur van een onroerend goed is in principe vrijgesteld van btw. Daarop bestaan wel een aantal uitzonderingen, zoals het verschaffen van gemeubelde logies, maar aan die regeling werd gesleuteld. Vanaf 01.07.2022 zal enkel nog het verschaffen van gemeubelde logies voor minder dan 3 maanden in hotels en motels, en inrichtingen met soortgelijke functie waar aan betalende gasten onderdak wordt verleend voor een periode van minder dan 3 maanden én voor zover dat gepaard gaat met minstens één van de volgende diensten, nl. fysiek onthaal, dagelijks verschaffen van ontbijt, en terbeschikkingstelling van huishoudlinnen, met btw kunnen verlopen.
In de wettekst zelf wordt niet gezegd hoe die huurperiode van 3 maanden moet berekend worden. De btw-Administratie heeft o.m. dit toegelicht in een eerste commentaar, die zij op 15 juni 2022 op haar website heeft gepubliceerd, en gaat uit van een berekeningswijze van de zoveelste dag tot de dag vóór de zoveelste dag, min één dag. Gaat het bv. om een verhuur die aanvangt op 15 juli 2022. De dag van aankomst is inbegrepen in de duur omdat het een eerste overnachting omvat (dus 15 juli 2022). De termijn van drie maanden wordt dan vervolgens bereikt op 14 oktober 2022. Van een overeenkomst van minder dan drie maanden is dus slechts sprake, als de verhuur uiterlijk stopt op 13 oktober 2022, nl. de dag vóór de zoveelste dag, min één dag.