Btw-vrijstelling als kleine ondernemer aanvragen vóór 1 juni 2024
De vrijstellingsregeling als kleine ondernemer inzake btw houdt in dat aan de meeste btw-verplichtingen niet moet voldaan worden.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Zo moeten er geen btw-aangiften ingediend worden, geen btw worden aangerekend en moet er geen btw doorgestort worden. Nadeel is echter dat er in die vrijstellingsregeling geen btw kan gerecupereerd worden (vermits er geen btw-aangiften moeten ingediend worden).
De vrijstellingsregeling is optioneel, maar is afhankelijk van voorwaarden. Zo mag de jaarlijkse omzet niet hoger zijn dan € 25.000 (excl. btw). De btw-eenheden en bepaalde sectoren (o.m. horeca en werken in onroerende staat) worden echter sowieso uitgesloten van de kleine ondernemingsregeling, ook al hebben ze een beperkte omzet.
Wie van de vrijstellingsregeling gebruik wil maken vanaf 1 juli 2024, moet daartoe een aanvraag tot wijziging btw-regeling indienen vóór 1 juni 2024 via MyMinfin. Uw dossierbeheerder kan daar natuurlijk ook het nodige voor doen. Als u trouwens in 2023 de vrijstelling voor kleine ondernemingen reeds genoot, blijft deze ook in 2024 van toepassing. U hoeft dus niet elk jaar opnieuw een aanvraag in te dienen.