Buitenlandse rekening(en): aanmelden bij het zgn. CAP
Heeft u een of meerdere rekeningen in het buitenland, dan moet u dat melden bij het zgn. CAP.
-
Belastingaangifte niet-inwoners (BNI) 2025 via Tax-on-web beschikbaar
De aangifte voor niet-inwoners (BNI) voor inkomstenjaar 2024 is vanaf 4 september 2025 beschikbaar op Tax-on-web. Ook wie tijdelijk in België verbleef, moet deze aangifte indienen.
-
Twee auto’s voor één bedrijfsleider: mag dat in uw vennootschap?
Een vennootschap mag in principe de kosten van meerdere wagens aftrekken, maar het beroepsmatig gebruik moet voor elke auto apart bewezen worden. De bewijslast hiervoor ligt bij de vennootschap.
-
De risico’s van een vage aankoopfactuur
Krijgt u als ondernemer een factuur waarop enkel een algemene omschrijving staat, zoals "Voor geleverde diensten"? Wees dan op uw hoede: een vage aankoopfactuur kan problemen opleveren bij de btw en de belastingen.

Het CAP (Centraal Aanspreekpunt) is een register van rekeningen dat door de Nationale Bank van België (NBB) bijgehouden wordt. U kunt een buitenlandse rekening vooreerst online melden via een applicatie op de website van de NBB (. https://cappcc.nbb.be/my.policy#). Dat is de meest veilige aangiftemethode. U kunt daarvoor geen volmacht geven aan uw accountant.
Doet u de aangifte liever niet elektronisch, dan kunt u ze ook schriftelijk doen via het standaardformulier dat de fiscus zelf ter beschikking stelt. U kunt dat formulier eerst op het scherm van uw pc invullen en dan afdrukken, of u kunt het eerst afdrukken en vervolgens met de hand invullen. U kunt het formulier ook eerst bij het CAP aanvragen, via e-mail ( cap.pcc@nbb.be ) of schriftelijk bij de Nationale Bank van België, Centraal Aanspreekpunt, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel. U moet het ingevulde formulier ook naar dat adres opsturen.
Cryptorekeningen kunt u alleen op papier melden omdat de publieke sleutel die u moet vermelden te lang is om op digitale wijze te kunnen melden.