Definitieve regeling voor terugbetaling thuislaadkosten met CREG-tarief
Vennootschappen/werkgevers mogen de elektriciteitskosten voor het thuis opladen van een bedrijfswagen aan een werknemer of bedrijfsleider terugbetalen op basis van het CREG-tarief.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Het CREG-tarief is een forfaitair bedrag per kWh, trimestrieel en per gewest vastgesteld, dat toelaat de terugbetaling eenvoudig en transparant te regelen, zonder dat de werkelijke elektriciteitsprijs moet worden aangetoond.
Eind 2024 werd het terugbetalen van de thuislaadkosten op basis van het CREG-tarief als tijdelijke maatregel ingevoerd voor 2025 om de administratieve last te verlichten. Recent heeft de fiscus deze regeling definitief gemaakt (circ. 2025/C/38, randnr. 8, 17.06.2025), de terugbetaling van laadkosten op basis van het vastgestelde CREG-tarief blijft dus zonder einddatum gelden tot de fiscus hier eventueel anders over beslist.
Werkgevers behouden de vrijheid: zij kunnen kiezen of ze de thuislaadkosten terugbetalen aan het forfaitaire CREG-tarief of op basis van de werkelijk gemaakte kosten.