Een simpele ‘njet’ is niet voldoende voor bezwaar
Gaat u niet akkoord met een aanslag in de personen- of vennootschapsbelasting, dan kunt daartegen in bezwaar gaan.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een bezwaarschrift moet echter aan drie voorwaarden voldoen. Het moet in de eerste plaats schriftelijk zijn (art. 366 WIB 92). Daarnaast moet het tijdig ingediend worden en tenslotte moet het gemotiveerd zijn (art. 371 WIB 92). Is aan een of meerdere van die voorwaarden niet voldaan, dan is uw bezwaarschrift onontvankelijk.
Onlangs heeft een beroepsrechter te Gent zich nog uitgesproken over de vraag hoe gemotiveerd dat bezwaar moet zijn. U hoeft weliswaar geen bladzijdelange uitgewerkte argumentatie te (laten) schrijven, maar eenvoudigweg vermelden dat u niet akkoord gaat met de aanslag is niet voldoende.
Kortweg moet uw bezwaarschrift de juridische en feitelijke redenen bevatten voor uw niet-akkoord (lees: u moet argumenteren waarom u niet akkoord gaat), anders zal de fiscus het afwijzen en gelijk krijgen van de rechter (Bergen, 08.03.2023).