Einde forfaitaire btw-regeling voor zelfstandigen vanaf 2022, maar overgangsregeling
Bij de forfaitaire btw-regeling wordt de verschuldigde btw bepaald op basis van een forfait afhankelijk van de sector.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Bij de forfaitaire btw-regeling wordt de verschuldigde btw bepaald op basis van een forfait afhankelijk van de sector. Om die regeling te kunnen gebruiken, gelden er wel een aantal voorwaarden. Sowieso kan de regeling sinds 01.01.2020 alleen nog maar gebruikt worden door eenmanszaken die actief zijn in een bepaalde sector. Het gaat o.m. om bakkers, caféhouders, frituuruitbaters, kappers en slagers). Voor de regeling is ook vereist dat minstens 75% van de omzet afkomstig is van verkopen ‘zonder’ factuur (voornamenlijk dus verkopen aan particulieren). Bovendien mag de totale jaaromzet van het laatst afgelopen jaar niet meer bedragen dan € 750.000 excl. btw.
De forfaitarie btw-regeling raakt echter stilaan in onbruik. Er zijn vaak ook veel discussies tijdens controles, en door de invoering van het Wetboek Economisch Recht is elke zelfstandige verplicht om een boekhouding te voeren. Na afschafffing van de regeling voor vennootschappen, komen nu ook de zelfstandigen aan beurt. Voor wie vanaf 01.01.2022 een eigen zaak start, zal het niet langer mogelijk zijn om te opteren voor de forfaitaire btw-regeling. Er is echter een overgangsregeling uitgewerkt voor zelfstandigen die thans de regeling gebruiken. Zij krijgen nog tijd tot 01.01.2028 om over te stappen naar een boekhouding.