Federaal regeerakkoord: e-Box enterprise mogelijks verplicht vanaf 2026
Sinds 2018 kunt u gebruikmaken van de eBox, de digitale brievenbus van de overheid.
-
Deadline voor uw “complexe” aangifte personenbelasting aanslagjaar 2025 is verlengd
De deadline voor wie zijn “complexe” aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2024/aanslagjaar 2025 online indient via Tax-On-Web is verlengd tot en met 31.10.2025. Initieel had u slechts tijd tot en met 16.10.2025.
-
Uitstel invoering btw-ketting
De invoering van de btw-ketting wordt uitgesteld tot een later te bepalen datum. Hierdoor blijft ook het huidige rekeningnummer voor btw-betalingen voorlopig behouden.
-
Mag u een afschrijvingstermijn zelf kiezen?
Wanneer u investeert in bedrijfsmiddelen met een beperkte levensduur, moet u deze afschrijven over hun verwachte gebruiksduur. Maar hoe bepaalt u die termijn?

Er is een eBox voor ondernemingen (de ‘e-Box Enterprise’ genoemd), die dient voor de communicatie met de fiscus, de RSZ, het gewest, de stad.
In het federaal regeerakkoord staat dat het gebruik van de e-Box Enterprise verplicht zou worden vanaf 2026. Oorspronkelijk zou deze verplichting al ingegaan zijn op 1 januari 2025.
U kunt uiteraard ook nu al uw e-Box Enterprise activeren. Daarvoor gaat u naar volgende link. Activatie is mogelijk met uw eID, via itsme of een andere digitale sleutel.
Hou er wel rekening mee dat na de activering u geen communicatie op papier meer ontvangt en het niet meer mogelijk is om de eBox te deactiveren. Uw dossierbeheerder kan de activering weliswaar niet in uw plaats doen, maar u kunt hem wel toegang verlenen tot de eBox als ‘gebruiker’.