Fiscaal interessante eindejaarsgeschenken voor zakenpartners
Eindejaarsgeschenken aan klanten zijn slechts voor 50% aftrekbaar als beroepskost en de btw is enkel volledig recupereerbaar als u binnen de juiste grenzen blijft.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Eindejaarsgeschenken aan klanten of leveranciers worden door de fiscus als relatiegeschenken beschouwd als hun waarde – inclusief btw – per relatie en per jaar niet hoger ligt dan € 250. Blijft u onder deze grens, dan zijn de kosten voor uw vennootschap of eenmanszaak 50% aftrekbaar als beroepskost (art. 53, 8° WIB 92). Overschrijdt u de fiscale grens van € 250, dan wordt het cadeau beschouwd als een privé belastbaar voordeel voor de ontvanger. U moet in dat geval een fiche 281.50 opmaken.
Om de btw volledig te recupereren, geldt een aparte limiet: per persoon mag u slechts één geschenk per kalenderjaar geven van minder dan € 50 exclusief btw. Dit geschenk mag bovendien geen rookwaren of sterke drank (meer dan 22°) zijn. Gaat u over de btw-grens, dan verliest u volledig het recht om de btw op het geschenk te recupereren.
Een uitzondering op deze regels zijn reclameartikelen van geringe waarde waar de naam van uw zaak opvallend en blijvend opstaat, zoals balpennen met uw bedrijfsnaam. Deze zijn volledig aftrekbaar en de btw is 100% recupereerbaar. Let op: verbruiksgoederen zoals pralines, champagne…, worden nooit beschouwd als reclameartikelen, zij vallen altijd onder de regels van relatiegeschenken.