Fiscale aftrek bedrijfsfietsen verlaagt vanaf 2020
Een fiets die effectief voor woon-werkverkeer gebruikt wordt is fiscaal aftrekbaar tegen 120%. De wet stelt nl. dat de fiets afgeschreven mag worden, dat dit op minstens drie jaar moet en dat die jaarlijkse afschrijving verhoogd mag worden met 20%.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een fiets die effectief voor woon-werkverkeer gebruikt wordt is fiscaal aftrekbaar tegen 120%. De wet stelt nl. dat de fiets afgeschreven mag worden, dat dit op minstens drie jaar moet en dat die jaarlijkse afschrijving verhoogd mag worden met 20%. In hoofde van de werknemer hoeft er geen privé belastbaar voordeel voor het privégebruik aangegeven te worden, noch aan de fiscus noch aan de RSZ.
Ingevolge een wetswijziging die op 1 januari 2020 in voege treedt, zullen de kosten van de bedrijfsfiets niet langer tegen 120%, maar tegen 100% aftrekbaar zijn voor de vennootschap-werkgever die de fiets aankoopt of leaset. Dit geldt zowel voor elektrische als gewone fietsen, ongeacht of ze pas na 2020 gekocht/geleased worden of reeds van vóór die datum in gebruik zijn. De afschaffing van de extra 20% geldt echter enkel voor vennootschappen, dus niet voor bv. werkgevers-natuurlijke personen die in de personenbelasting belast worden.