Forfaitaire kilometervergoeding: ook voor beroepsverplaatsingen met privémotor
Een vennootschap kan aan haar bestuurder niet enkel een kilometervergoeding toekennen zo de bestuurder gebruikt maakt van zijn eigen privéauto voor beroepsverplaatsingen, maar ook wanneer de bestuurder zijn eigen motor zou gebruiken om zich naar klanten en/of leveranciers te begeven.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een vennootschap kan aan haar bestuurder niet enkel een kilometervergoeding toekennen zo de bestuurder gebruikt maakt van zijn eigen privéauto voor beroepsverplaatsingen, maar ook wanneer de bestuurder zijn eigen motor zou gebruiken om zich naar klanten en/of leveranciers te begeven. U draagt dan immers privé kosten die eigenlijk ten laste van uw vennootschap vallen.
De vergoeding die u zich kunt laten toekennen bedraagt voor het tweede kwartaal 2023 € 0,4246/km. Op die vergoeding betaalt u als bestuurder privé geen belastingen alsook geen sociale bijdragen. Voor uw vennootschap zijn die kosten volledig fiscaal aftrekbaar vermits de beperkte kostenaftrek voor auto’s op grond van de zgn. gramformule immers niet van tel is voor een motorfiets.