Geen algemene tolerantie meer voor e-facturering
Sinds 1 januari 2026 moeten Belgische btw-plichtige ondernemingen tussen elkaar gestructureerde elektronische facturen uitwisselen. De tolerantieperiode die de eerste drie maanden van 2026 liep, is ondertussen afgelopen. In een bericht van 2 april ligt de fiscus toe wat er nog kan inzake zgn. toleranties.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
In principe valt u ook onder deze verplichting als u een btw-belastingplichtige bent die onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen valt.
Bent u daarentegen een onderneming die geen enkele factuur uitreikt aan of ontvangt van Belgische btw-plichtigen dan geldt de verplichting inzake e-facturering niet.
Factureert u enkel aan particulieren, maar doet u uw aankopen bij Belgische ondernemingen, dan valt u wel onder de verplichting. U moet dan elektronische facturen van uw leveranciers of dienstverrichters kunnen ontvangen.
Voor self-billing (facturatie door de klant) geldt nog een specifieke tolerantie tot en met 30 juni 2026. Als uw softwareleverancier nog bezig is met de implementatie van het self-billing-proces en die functionaliteit nog niet operationeel is, zullen er voorlopig geen boetes worden opgelegd.
Daarnaast kan in uitzonderlijke omstandigheden, zoals bij technische problemen, ook beslist worden om geen boete op te leggen. Dat gebeurt echter nooit automatisch: de administratie beoordeelt elk dossier afzonderlijk op basis van de concrete omstandigheden.