Gemengd btw-plichtig: wanneer btw-aftrek volgens werkelijk gebruik verplicht?
U bent gemengd btw-plichtig als u zowel prestaties verricht met btw en die dus ook recht op aftrek verlenen, als prestaties die vrijgesteld zijn van btw (artikel 44 W. Btw) en dus geen recht op aftrek van btw verlenen. Als gemengde btw-plichtige rekent u dus op een deel van uw omzet btw en op een ander deel niet.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een (btw-plichtige) beenhouwer die dan bv. een of meer woningen of appartementen verhuurt, wordt bijgevolg beschouwd als een gemengde btw-plichtige. De verhuur van onroerend goed is in principe immers vrijgesteld van btw.
De btw-aftrek van een gemengde btw-plichtige wordt bepaald volgens ofwel de methode van het algemeen verhoudingsgetal, ofwel de methode van het werkelijk gebruik. Als u echter naast uw btw-plichtige activiteit ook een of meer woningen of appartementen verhuurt, heeft u die keuzemogelijkheid niet! Uw btw-plichtige activiteit is dan immers heel gemakkelijk te onderscheiden van uw verhuuropbrengsten (KB nr. 3, art. 18ter). U bent bijgevolg ook verplicht om de methode van het werkelijke gebruik toe te passen (parl. vr. nr. 1431, Vermeersch, 06.04.2023).