Geregistreerd kassasysteem (GKS) 2.0 definitief vanaf 1 juli 2026 voor horecazaken: controleer nu uw overstapdatum
Het koninklijk besluit dat de invoering van GKS 2.0 definitief vastlegt, werd op 3 juni 2026 gepubliceerd. Zoals eerder aangekondigd wordt de nieuwe generatie van het geregistreerd kassasysteem vanaf 1 juli 2026 verplicht voor horecazaken. GKS 2 is beter afgestemd op de huidige technologieën en stuurt transacties vrijwel in realtime door naar de FOD Financiën, waardoor controles ter plaatse zullen afnemen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Zowel de kassa als de fiscale datamodule (FDM of ‘black box’) moeten gecertificeerd zijn als GKS 2.0.
Voor nieuwe horecazaken en ondernemingen die voor het eerst een geregistreerd kassasysteem moeten installeren, gold sinds de eerdere verlenging van de tolerantieperiode al dat GKS 2.0 vanaf 1 juli 2026 verplicht zou zijn. Die datum is nu officieel vastgelegd.
Horecaondernemingen die vandaag al met een GKS 1.0 werken, schakelen niet allemaal op hetzelfde moment over. De overstap verloopt gefaseerd, afhankelijk van de aankoopdatum van de huidige kassa.
U kunt de uiterste overstapdatum voor uw onderneming eenvoudig raadplegen via de e-service GKS: https://eservices.minfin.fgov.be/gks/jsf/external/horeca. Ga daarvoor naar ‘Mijn profiel’ en vervolgens naar ‘Gekende vestigingseenheden’.
Om toegang te krijgen tot deze toepassing moet u:
- wettelijke vertegenwoordiger van de onderneming zijn; of
- als werknemer over de rol ‘FODFin Restaurantuitbaters (GKS)’ beschikken, toegekend door de wettelijke vertegenwoordiger.
De FOD Financiën raadt horecaondernemers aan om tijdig contact op te nemen met hun kassaleverancier om een tijdige overstap te garanderen.