Geregistreerd kassasysteem (GKS) 2.0: nieuwe tolerantie tot en met 31 maart 2026
Voor (nieuwe) horecazaken die een GKS moeten gebruiken maar nog geen GKS hebben, wordt de verplichte installatie van het nieuwe geregistreerd kassasysteem: GKS 2.0 (de ‘witte kassa’) opnieuw uitgesteld. Deze verplichting werd eerder al uitgesteld tot 1 januari 2026, maar de tolerantie loopt nu door tot en met 31 maart 2026.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De reden is eenvoudig: er zijn nog onvoldoende gecertificeerde kassa’s en fiscale gegevensmodules (FDM) beschikbaar.
Als u tussen 1 januari en 31 maart 2026 een GKS moet installeren voor uw horecazaak:
- mag u vrijwillig al overstappen naar GKS 2.0 zodra uw kassa en FDM geleverd kunnen worden;
- kunt u zich intussen wel al online registreren voor GKS 2.0 terwijl u wacht op de effectieve levering via Registratie GKS - GKS - Het Geregistreerd Kassasysteem;
- mag u in de tussentijd ook een GKS 1.0 (het huidige systeem) plaatsen om aan uw fiscale verplichtingen te voldoen.
Hebt u al een GKS 1.0? Dan volgt een gefaseerde overstap vanaf 1 juli 2026, afhankelijk van de datum waarop uw huidige systeem in gebruik is genomen.