Gespreide taxatie meerwaarde: herbeleggen in (elektrische) auto mogelijk?
Verkoopt uw vennootschap uw huidige auto, dan wordt zij belast op de eventuele winst, de zgn. meerwaarde die ze daarbij haalt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Heeft uw vennootschap de auto in kwestie meer dan 5 jaar gebruikt voor haar economische activiteit, dan kan die meerwaarde gespreid belast worden. De meerwaarde wordt m.a.w. in stukjes belastbaar wat eigenlijk neerkomt op een gespreide betaling van belasting. Bijkomende voorwaarde is dat de verkoopprijs dan binnen 3 (of 5 jaar voor gebouw, boot of vliegtuig) moet herbelegd worden.
Die herbelegging kan ook gebeuren in een nieuwe personenauto bv. een elektrische. Het gaat dan immers om een afschrijfbaar materieel vast actief dat in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte voor de uitoefening van de beroepswerkzaamheid gebruikt wordt (art. 47, §2 WIB 92). Nergens in de wet staat trouwens dat personenauto’s als herbelegging uitgesloten zijn. Hoeveel de gespreide taxatie van de meerwaarde juist bedraagt en hoeveel van de verkoopprijs moet herbelegd worden, kan uw dossierbeheerder uitrekenen.