Gevolgen tijdelijke btw-verlaging in horeca voor GKS
Voor de btw die sinds 8 juni 2020 opeisbaar is geworden voor restaurant- en cateringdiensten heeft de btw-Administratie, in strijd tegen de Coronacrisis, beslist een tijdelijke btw-verlaging van 12% naar 6% te verlenen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Voor de btw die sinds 8 juni 2020 opeisbaar is geworden voor restaurant- en cateringdiensten heeft de btw-Administratie, in strijd tegen de Coronacrisis, beslist een tijdelijke btw-verlaging van 12% naar 6% te verlenen. In principe geldt die btw-verlaging nog tot 31 december 2020. In een circulaire van juni 2020 wijst de btw-Administratie op de gevolgen daarvan, o.m. voor de berekening van de omzetdrempel om al dan verplicht het GKS-systeem te gebruiken.
Voorverpakte producten, zoals chips, bifi-worsten worden normaliter niet beschouwd als een restaurantdienst waarvoor bijgevolg het 21% btw-tarief geldt. In voormelde circulaire heeft de Administratie laten verstaan dat het wel degelijk om een restaurantdienst gaat. Bijgevolg moeten niet enkel maaltijden, maar ook voorverpakte producten die ter plaatse worden verbruikt in rekening worden gebracht voor de € 25.000 omzetdrempel vermits voorverpakte producten voor verbruik ter plaatse ook als een restaurantdienst worden aanzien.