Grondwettelijk hof vernietig cash for car-regeling
Door de wet van 30 maart 2018 werd een regeling ingevoerd waarbij werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een mobiliteitsvergoeding.
-
Eindejaarsdiner of receptie voor klanten
Met een klant uit eten gaan met nieuwjaar of liever een eindejaarsreceptie met catering organiseren? Voor de fiscus is dat niet hetzelfde: restaurantkosten en receptiekosten worden anders behandeld, zowel in de inkomstenbelastingen als in de btw.
-
Nog investeren op het einde van het jaar via uw vennootschap?
Valt uw winst voor 2025 hoger uit dan gepland? Dan lijkt het logisch om een geplande investering voor 2026 nog snel in 2025 te doen, maar dat is fiscaal niet altijd zo interessant.
-
Ook geen 10%-belastingverhoging meer op aanslagen van voor 29 juli 2025?
Zoals reeds eerder gecommuniceerd wordt een eerste fout te goeder trouw, voor aanslagen ingekohierd (officieel in het belastingregister opgenomen) vanaf 29 juli 2025, niet langer bestraft met een belastingverhoging van 10%.
Door de wet van 30 maart 2018 werd een regeling ingevoerd waarbij werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een mobiliteitsvergoeding. Op sociaal en fiscaal vlak wordt die vergoeding gunstig behandeld. Een aantal vakbonden en klimaatorganisaties hadden echter een klacht ingediend tegen deze regeling.
Het Grondwettelijk hof heeft de 'cash for car'-regeling ongrondwettig bevonden (Arrest nr. 11/2020, 23.01.2020). Volgens het Hof zijn zowel het algemene opzet van de regeling als bepaalde aspecten van de concrete uitwerking ervan problematisch in het licht van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie. Concreet zou deze regeling immers leiden tot een niet-gerechtvaardigde, ongelijke behandeling van loon vermits werknemers die geen bedrijfswagen ter beschikking hebben er geen gebruik van kunnen maken.
Wie reeds gebruikt gemaakt heeft van de ‘cash for car’-regeling krijgt van het Hof in principe tijd tot eind 2020 om over te stappen naar een andere regeling. Een mogelijk alternatief vormt het in 2019 ingevoerde mobiliteitsbudget.