Hoger belastbaar voordeel auto voor inkomstenjaar 2023
Bedrijfsleiders of werknemers die privé ‘gratis’ rijden met een wagen van hun vennootschap of werkgever, worden daar privé op belast via een voordeel van alle aard.
-
Btw en doorfacturatie van restaurantkosten: de drie scenario’s uitgelegd
U maakt restaurantkosten die u wil doorfactureren aan een opdrachtgever. Hoe moet u dat doen en tegen welk tarief? Kunt u of kan uw klant de btw recupereren? Er zijn verschillende scenario’s mogelijk. Het btw-tarief op maaltijden in een restaurant is 12%, op dranken is het 21%. De btw is in principe niet recupereerbaar voor wie niet zelf restaurantdiensten levert. Er zijn drie scenario’s inzake doorfacturatie mogelijk, die we hieronder apart beschrijven
-
Belastingaangifte niet-inwoners (BNI) 2025 via Tax-on-web beschikbaar
De aangifte voor niet-inwoners (BNI) voor inkomstenjaar 2024 is vanaf 4 september 2025 beschikbaar op Tax-on-web. Ook wie tijdelijk in België verbleef, moet deze aangifte indienen.
-
Twee auto’s voor één bedrijfsleider: mag dat in uw vennootschap?
Een vennootschap mag in principe de kosten van meerdere wagens aftrekken, maar het beroepsmatig gebruik moet voor elke auto apart bewezen worden. De bewijslast hiervoor ligt bij de vennootschap.

Bedrijfsleiders of werknemers die privé ‘gratis’ rijden met een wagen van hun vennootschap of werkgever, worden daar privé op belast via een voordeel van alle aard. De fiscale formule om dat belastbaar voordeel te berekenen, is de cataloguswaarde x leeftijdsfactor x 6/7 x CO2-percentage. Het CO2-percentage is 5,5% als de uitstoot van de auto gelijk is aan de zgn. referentie-uitstoot.
Die referentie-uitstoot wordt jaarlijks aangepast aan hoe de gemiddelde uitstoot van nieuw ingeschreven Belgische wagens evolueert. Concreet daalt de referentie-uitstoot van 2023 in vergelijking met die 2022 voor dieselauto’s van 75 g/km naar 67 g/km, en van 91 g/km naar 82 g/km voor benzineauto’s. Dat is een daling van resp. 9,9% en 10,7%. Deze lagere referentie-uitstoot leidt in principe tot een hoger belastbaar voordeel.
Voor elektrische auto’s wijzigt er niets vermits die uiteraard geen CO2-uitstoot hebben. Voor dergelijke auto’s zal steeds het minimumpercentage van 4% als CO2 -percentage in de fiscale formule voor de berekening van het privé belastbaar voordeel gebruikt mogen worden.