Huur als aftrekbare kost voor uw vennootschap: vergeet bijlage niet!
Zo uw vennootschap een pand beroepsmatig gebruikt, dan is die huur in principe een aftrekbare kost. Een wet van 28 december 2023 voert echter een nieuwe voorwaarde in voor de fiscale aftrek.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Huurt uw vennootschap een onroerend goed en neemt ze de huur (volledig of gedeeltelijk) in aftrek als beroepskosten, dan moet uw vennootschap bij de belastingaangifte een bijlageformulier voegen met identificatiegegevens van de verhuurder, het adres van het onroerend goed, het bedrag van de huur die uw vennootschap in het boekjaar betaald heeft en het deel ervan dat als beroepskosten in aftrek genomen wordt. Uw dossierbeheerder kan daar uiteraard het nodige voor doen.
Zonder die bijlage, dat nog moet gepubliceerd worden, is de huur niet aftrekbaar (art. 53, 33°, a) WIB 92)! Die verplichting tot bijlage geldt vanaf inkomstenjaar 2023/aanslagjaar 2024. De bijlage is trouwens niet enkel verplicht voor huurvergoedingen, maar ook voor vergoedingen voor een recht van opstal, erfpacht of vruchtgebruik die in het betrokken boekjaar als beroepskosten zijn ingebracht.
De bijlage is echter niet verplicht als voor de huur btw-conforme facturen worden opgesteld (zelfs al is de huur vrijgesteld van btw), wat normaal gezien het geval is als de verhuurder een vennootschap is. Uw vennootschap dient sowieso wel over een geregistreerde huurovereenkomst te beschikken teneinde haar fiscale aftrek te kunnen uitoefenen.