Indexblokkering woninghuur in Brussel tot en met 13 oktober 2023
Verhuurders hebben in principe de mogelijkheid om de huurprijs van hun verhuurde woning jaarlijks te indexeren.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Verhuurders hebben in principe de mogelijkheid om de huurprijs van hun verhuurde woning jaarlijks te indexeren. In het kader van de huidige energiecrisis kunnen de gewesten echter wel een indexatiestop invoeren. Voor Brussel is dit gebeurd bij Ordonnantie van 13 oktober 2022 (BS 14 oktober 2022). Voor de periode van 14 oktober 2022 tot en met 13 oktober 2023 zal in Brussel een huurindexatie dus niet meer altijd mogelijk zijn. De indexatie hangt af van het EPB-attest van de woning in kwestie
De regeling in Brussel is gelijkaardig aan die van Vlaanderen en Wallonië (indexering dus gekoppeld aan energieprestatie), maar zo verschilt o.m. wel de betekenis van de lettercodes A tot F/G. Zo zal voor een woning met label E (211-275 kWh/m² per jaar) de indexatie beperkt blijven tot de helft. Woningen met label A, B, C of D (tot 210 kWh/m² per jaar) mag u voor de volle pot indexeren. Woningen met label F of G (vanaf 276 kWh/m² per jaar) of zonder certificaat mag u niet indexeren.
Er is geen regeling uitgewerkt over hoe de indexering moet gebeuren als de periode van indexblokkering afgelopen is.