Indienings- en betalingsdatum btw-aangifte btw-kwartaalaangevers: 25e i.p.v. de 20e
Voor de indieners van btw-kwartaalaangiften is de indieningstermijn sinds 01.01.2025 verlengd tot de 25ste van de maand die volgt op de betrokken aangifteperiode. Voorheen was dat de 20ste van die maand.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Ook de uiterste betalingstermijn voor de verschuldigde btw is verlengd van de 20ste tot de 25ste van de maand die volgt op de aangifteperiode. Die verlenging geldt reeds voor de btw-aangifte van het laatste kwartaal 2024.
Voor btw-maandaangevers blijft echter alles bij het oude. Zij moeten m.a.w. nog steeds uiterlijk de 20e van de maand volgend op de betrokken aangifteperiode hun btw-aangifte ingediend en eventueel verschuldigde btw betaald hebben.
Als de 20ste van de maand op een zaterdag, zondag of een feestdag valt, dan werd tot voor kort de uiterste indienings- en betalingsdatum naar de eerstvolgende werkdag verschoven. De regeling is afgeschaft en dit niet alleen voor kwartaalaangevers (die er net vijf dagen extra hebben bijgekregen), maar ook voor maandaangevers. Dat betekent uiteraard dat voortaan de termijnen worden ingekort als de uiterste indieningstermijn op een zaterdag, zondag of feestdag valt. De Btw voorziet echter in een overgangsfase die loopt tot 1 mei 2025. De uiterlijke indienings- en betalingstermijn voor de btw-aangifte van het vierde kwartaal van 2024 is m.a.w. niet zaterdag 25 januari 2025 maar nog altijd maandag 27 januari 2025. Heeft u weliswaar een btw-tegoed en vraagt u dat terug, dan moet de btw-aangifte wel uiterlijk ingediend zijn op zaterdag 25 januari 2025 en geldt de overgangsmaatregel dus niet.