Inkomsten studentenarbeid tweede kwartaal 2022 tellen niet mee voor fiscus en RSZ
Inkomsten uit studentenarbeid zijn onderworpen aan een verlaagd RSZ voor zover er dan niet meer dan 475 uren per kalenderjaar gedurende de niet-verplichte aanwezigheid in onderwijsinstellingen wordt gewerkt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Inkomsten uit studentenarbeid zijn onderworpen aan een verlaagd RSZ voor zover er dan niet meer dan 475 uren per kalenderjaar gedurende de niet-verplichte aanwezigheid in onderwijsinstellingen wordt gewerkt. Naar aanleiding van de Coronacrisis werden er echter gunstige sociale en fiscale regels voorzien. Zo werd voor het eerste kwartaal van 2022 bepaald dat op de uren gepresteerd in het onderwijs en de zorgsector geen RSZ moet betaald worden. In andere sectoren tellen de eerste 45 uren gepresteerd in het eerste kwartaal van 2022 niet mee voor de RSZ.
Ook voor de fiscus geldt die afwijkende regeling en worden dus de uren uit het eerste kwartaal 2022, gepresteerd in de zorgsector en onderwijs, en de eerste 45 uren in andere sectoren niet in rekening gebracht om een kind als een persoon ten laste te beschouwen.
Bij wet van 8 mei 2022 (BS 10 juni 2022) werd voormelde (sociale en fiscale) regeling uitgebreid naar het tweede kwartaal van 2022, dus m.a.w. voor studentenarbeid gepresteerd van 1 april 2022 tot en met 30 juni 2022.