Interestvoet 2024 Vlaamse win-winlening gekend
Via een 'win-winlening' kunnen Vlaamse kmo’s, zelfstandigen en vrije beroepers aan startkapitaal of bijkomende liquide middelen komen door te lenen bij een particulier (een vriend of een familielid) uit het Vlaams gewest.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een particulier/kredietgever, gevestigd in het Vlaams gewest, kan binnen dit regime van de win-win-lening tot max. € 75.000 uitlenen gedurende een looptijd van 5 tot 10 jaar. De kredietgever krijgt hiervoor dan een jaarlijks belastingkrediet van 2,5% op het openstaande kapitaal van de win-winlening. Concreet mag kredietgever/particulier in zijn personenbelasting 2,5% van het nog openstaande ontleende bedrag in mindering mag brengen van zijn belastingen. In het beste geval zou die belastingvermindering dan € 1.875 zijn (2,5% van € 75.000).
Kan de kmo/kredietnemer niet terugbetalen, dan kan de kredietgever daarnaast 30% van het verschuldigde bedrag terugkrijgen via een eenmalig belastingkrediet. Een kmo kan tot een bedrag van € 300.000 win-winleningen aangaan.
De rentevoet waartegen geleend wordt, dient te liggen tussen de wettelijke rentevoet (die jaarlijks wordt bepaald) en de helft van deze wettelijke rentvoet, opdat die dan voor de kmo/kredietnemer fiscaal aftrekbaar is en opdat de kredietgever/particulier gebruik kan maken van bovenvermelde belastingvermindering in zijn privé-aangifte. Voor win-winleningen afgesloten in 2024 bedraagt die rentevoet dan min. 2,875% en max. 5,75%, terwijl die voor win-winleningen afgesloten in 2023 min. 2,625% en max. 5,25% bedroeg.