Jaarrekening 2024 van een BV of NV neerleggen voor 1 augustus 2025
Elke BV of NV moet haar jaarrekening tijdig indienen bij de Nationale Bank van België om een boete te vermijden.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De jaarrekening van de BV en NV moet binnen 30 dagen na goedkeuring door de algemene vergadering worden neergelegd. Dit mag echter nooit later dan 7 maanden na afsluiting van het boekjaar gebeuren.
Als het boekjaar gelijkloopt met het kalenderjaar, moet de jaarrekening van 2024 uiterlijk op 31 juli 2025 neergelegd zijn. Tenzij de jaarrekening al eerder, voor 30 juni, werd goedgekeurd.
Wordt de jaarrekening laattijdig neergelegd dan kan er een boete worden opgelegd. Echter, deze boete wordt pas opgelegd als de jaarrekening na de achtste maand na de afsluiting van het boekjaar wordt ingediend. Bij een boekjaar dat samenvalt met het kalenderjaar is dat na 31 augustus 2025.
De hoogte van de boete hangt af van het type schema (micro/verkort of volledig) en van het aantal maanden vertraging. Een kleine of micro vennootschap moet een verkort of microschema neerleggen waar minder detailinformatie in vermeld staat.
Overzicht boetes bij laattijdige neerlegging
|
Neerlegging in |
Micro- of verkort schema voor kleine of micro vennootschappen |
Volledig schema |
|
9de maand |
€ 148 |
€ 492 |
|
10de - 12de maand |
€ 222 |
€ 737 |
|
Vanaf 13de maand |
€ 443 |
€ 1.474 |