Jaarrekening van 2023 uiterlijk 31.07.2024 neerleggen
De jaarrekening neerleggen is verplicht als uw vennootschap een BV, NV, CommVA of CV is.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De jaarrekening moet ten laatste neergelegd zijn binnen de 7 maanden na het afsluiten van het boekjaar bij het NBB, de Nationale Bank van België. Voor vennootschappen waarvan het boekjaar gelijkloopt met het kalenderjaar (afsluit op 31.12.2023) is dat dus uiterlijk op 31.07.2024.
Grote vennootschappen in de zin van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen moeten een volledig schema indienen. Kleine of micro vennootschappen volstaan met de neerlegging van een verkort of microschema waar minder detailinformatie in vermeld staat en ook goedkoper is. Een vennootschap is micro of klein als ze op de balansdatum van het laatst afgesloten boekjaar niet meer dan één van de volgende criteria overschrijdt:
|
Groottecriteria tot en met 31.12.2023 |
Micro |
Klein |
|
Balanstotaal |
€ 350.000 |
€ 4.500.000 |
|
Omzet excl. btw |
€ 700.000 |
€ 9.000.000 |
|
Personeel |
10 |
50 |
Bij een laattijdige neerlegging kan een boete opgelegd worden die afhankelijk is van het aantal maanden laattijdige indiening, en of er een micro-, verkort of volledig schema moet neergelegd worden. Bij laattijdige neerlegging van uw jaarrekening van 2023 gelden onderstaande boetes.
|
Neerlegging in |
Micro of verkort schema |
Volledig schema |
|
9e maand |
€ 120 |
€ 400 |
|
10e – 12e maand |
€ 180 |
€ 600 |
|
Vanaf 13e maand |
€ 360 |
€ 1.200 |
Een boete wegens laattijdigheid wordt echter pas opgelegd ná de achtste maand/vanaf de 9e maand na de afsluiting van het boekjaar, dus in september of nog later.