Kosten thuiskantoor ingeven als beroepskost
Gebruikt u als bedrijfsleider een deel van uw woning als kantoor voor uw vennootschap? Dan kan u, i.p.v. het te verhuren aan uw vennootschap of uw vennootschap u hiervoor een onkostenvergoeding te laten betalen, de kosten in aftrek nemen van uw loon.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Zoals u weet kan u van uw loon als bedrijfsleider beroepskosten aftrekken. U hebt daarbij de keuze tussen het forfait en de werkelijke kosten. Het forfait bedraagt 3% van het brutoloon na aftrek van sociale bijdragen, met een maximum van € 3.130 voor inkomstenjaar 2025 (art. 51, lid 2, 2° WIB). Kiest u voor werkelijke kosten, dan moet u uw uitgaven aantonen.
In bepaalde gevallen kan u de kosten van een thuiskantoor aftrekken, nl. als de kosten inherent zijn aan uw beroepsactiviteit als bedrijfsleider. Denk aan het gebruik van het thuiskantoor voor hoofdzakelijk administratie, boekhouding, financiën…
Zijn de kosten daarentegen inherent aan de maatschappelijke activiteit van uw vennootschap dan kan u ze niet in aftrek nemen via uw aangifte personenbelasting als bedrijfsleider. Dit zal het geval zijn als u het thuiskantoor gebruikt voor de eigenlijke activiteit van uw vennootschap (handel, diensten, productie…). In deze laatste optie heeft u de keuze tussen uw vennootschap of een huur te laten betalen of u een onkostenvergoeding te betalen.
Uw dossierbeheerder kan voor u de verschillende opties vergelijken. De keuze voor aftrek van de werkelijke kosten in uw aangifte personenbelasting is uiteraard vooral interessant als die duidelijk hoger liggen dan het forfait waarop u automatisch recht heeft.