Langere bewaar- en bezwaartermijn vanaf (aanslagjaar) 2023
Om de fiscus in staat te stellen zijn werk te doen, moet u boekhoudkundige en andere fiscaal relevante documenten gedurende een zekere termijn bewaren.
-
Belastingaangifte niet-inwoners (BNI) 2025 via Tax-on-web beschikbaar
De aangifte voor niet-inwoners (BNI) voor inkomstenjaar 2024 is vanaf 4 september 2025 beschikbaar op Tax-on-web. Ook wie tijdelijk in België verbleef, moet deze aangifte indienen.
-
Twee auto’s voor één bedrijfsleider: mag dat in uw vennootschap?
Een vennootschap mag in principe de kosten van meerdere wagens aftrekken, maar het beroepsmatig gebruik moet voor elke auto apart bewezen worden. De bewijslast hiervoor ligt bij de vennootschap.
-
De risico’s van een vage aankoopfactuur
Krijgt u als ondernemer een factuur waarop enkel een algemene omschrijving staat, zoals "Voor geleverde diensten"? Wees dan op uw hoede: een vage aankoopfactuur kan problemen opleveren bij de btw en de belastingen.

Om de fiscus in staat te stellen zijn werk te doen, moet u boekhoudkundige en andere fiscaal relevante documenten gedurende een zekere termijn bewaren. Zowel voor de belastingen als voor de btw was die termijn tot nu toe zeven jaar. De bewaartermijn wordt, zoals de controle- en aanslagtermijn bij fraude, verlengd met drie jaar. Voortaan moet u de fiscale documenten dus tien jaar bijhouden. Deze wijziging gaat in vanaf het aanslagjaar 2023, nl. het inkomstenjaar 2022 in de personenbelasting en het boekjaar 2022 of 2022-2023 in de vennootschapsbelasting.
Bent u het niet eens met een aanslag in de belastingen, dan heeft u momenteel zes maanden de tijd om ertegen in bezwaar te gaan. Deze termijn start op de derde werkdag na de verzendingsdatum van het aanslagbiljet. De bezwaartermijn wordt verlengd naar één jaar. Deze wijziging geldt vanaf 01.01.2023, ongeacht het aanslagjaar (wet van 20.11.2022 BS 30.11.2022).