Maaltijd-, geschenk en ecocheques langer geldig
Elektronische maaltijdcheques, geschenk- en ecocheques waarvan de geldigheidsduur afloopt tussen 01.11.2020 en 31.03.2021 blijven omwille van de coronacrisis zes maanden langer geldig.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Elektronische maaltijdcheques, geschenk- en ecocheques waarvan de geldigheidsduur afloopt tussen 01.11.2020 en 31.03.2021 blijven omwille van de coronacrisis zes maanden langer geldig. Ook cheques waarvan de geldigheidsduur initieel verviel tussen 01.03.2020 en 30.06.2020 en die reeds met zes maanden verlengd werden, kunnen nogmaals verlengd worden met zes maanden.
Maaltijd- en ecocheques waarvan de geldigheidsduur in 2020 afgelopen is en waarvan de geldigheidsduur niet verlengd kan worden, worden heruitgegeven. Het gaat om cheques die vervallen zijn in januari en februari 2020 en in de periode 01.07.2020 tot 31.10.2020. De in 2020 vervallen cheques moeten voor hetzelfde bedrag opnieuw aangemaakt worden. De ‘nieuwe’ maaltijd- en ecocheques hebben dan een geldigheidsduur van respectievelijk 12 en 24 maanden te rekenen vanaf de datum van de terbeschikkingstelling.