Niet-elektronische factuur ontvangen in 2026: wat met de btw-aftrek en kostenaftrek?
Vanaf 2026 moeten Belgische btw-plichtigen onderling verplicht elektronische facturen uitwisselen via het Peppol-netwerk. Krijgt u van uw leverancier toch een papieren factuur of een pdf-factuur, dan kan dat problemen geven voor de btw-aftrek.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Ontvangt u van uw leverancier enkel een papieren factuur of een pdf-factuur dan beschikt u niet over een zgn. regelmatige b2b factuur (art. 3, §1, 1° KB nr.3). Toch laat de Btw een opening door het ‘substance over form’-principe toe te passen: als het echt niet anders kan, en u in feite recht heeft op aftrek, kan het soms toch. De fiscus zal geval per geval beoordelen of u de btw mag aftrekken.
Om discussie te voorkomen, is het daarom aangeraden om altijd om een elektronische versie van de factuur te vragen. Die elektronische factuur moet dezelfde informatie bevatten als het papieren exemplaar of de pdf: dezelfde bedragen, btw-tarief, factuurnummer, enz.
Voor de kostenaftrek in de inkomstenbelasting zijn de regels soepeler. U hoeft geen btw-conforme of elektronische factuur te hebben om een beroepskost af te trekken. Ook met een papieren of pdf-factuur mag u de kosten aftrekken.