Niet of te weinig voorafbetalen in 2024: 9% boete voor vennootschappen en eenmanszaken
Voorafbetalen is eigenlijk een voorschot op de uiteindelijk verschuldigde vennootschaps- of personenbelasting.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Er is geen verplichting om vooraf te betalen. Echter, werd er niet of niet voldoende vooraf betaald, dan wordt bij de afrekening van de belastingaangifte op de belasting die moet betaald worden, een boete/belastingvermeerdering toegepast. Kleine vennootschappen ontsnappen daaraan gedurende de eerste drie boekjaren vanaf hun oprichting. Hetzelfde geldt ook voor zelfstandigen die zich in de vorige drie jaren voor de eerste maal als zelfstandige in hoofdberoep hebben gevestigd.
Voor 2023 bedroeg de boete nog 6,75% voor vennootschappen en 4,5% voor eenmanszaken. Vanaf 2024 wordt het boetetarief verhoogd en gelijkgetrokken voor zowel vennootschappen als eenmanszaken, nl. naar 9%.
U bespreekt dus best met uw dossierbeheerder wanneer en hoeveel u best vooraf betaalt. De boete van 9% wordt immers verminderd met een percentage van de gedane voorafbetalingen. Hoe vroeger er wordt vooraf betaald, hoe hoger het percentage (zowel in de vennootschaps- als in de personenbelasting):
|
Uiterste betaaldatum |
Belastingvoordeel |
|
10.04.2024 (VA1) |
12% |
|
10.07.2024 (VA2) |
10% |
|
10.10.2024 (VA3) |
8% |
|
20.12.2024 (VA4) |
6% |