Optie tot verhuur met btw voor deel van een gebouw mogelijk?
Sinds 1 januari 2019 kan de verhuur van een ‘nieuw’ gebouw onder bepaalde voorwaarden met btw gebeuren voor zover daarvoor uitdrukkelijk wordt geopteerd.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Sinds 1 januari 2019 kan de verhuur van een ‘nieuw’ gebouw onder bepaalde voorwaarden met btw gebeuren voor zover daarvoor uitdrukkelijk wordt geopteerd. Zo moet de huurder zelf btw-plichtig zijn en het goed door hem uitsluitend gebruikt worden voor de doeleinden van zijn economische activiteit.
Wordt het goed ook voor privédoeleinden gebruikt (bv. bewoning door de bestuurder), dan is de optionele btw-heffing in principe dus niet mogelijk. Hierop bestaat nochtans één uitzondering, nl. wanneer het beroepsgedeelte van het gebouw economisch zelfstandig geëxploiteerd en verhuurd kan worden.
Van zo’n zelfstandig gebruik is sprake als men zich van buitenaf, via een afzonderlijke ingang, toegang kan verschaffen tot het betreffende beroepsgedeelte, zonder zich doorheen ruimten te moeten begeven die uitsluitend voor privédoeleinden aangewend worden door de huurder. Is dat het geval, dan kan er voor wat de verhuur van het beroepsgedeelte betreft toch geopteerd worden voor de btw-heffing. De verhuur van het privégedeelte blijft sowieso vrijgesteld van btw.